PBS merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik
iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan
rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
PBS mentaksir bidang akademik dan bukan akademik. Bidang akademik terdiri daripada Pentaksiran
Sekolah (PS) dan Pentaksiran Pusat (PP), manakala bidang bukan akademik terdiri daripada
Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan
Kokurikulum (PAJSK). Kedua-dua bidang
ini memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru untuk melaksanakan
pentaksiran formatif dan sumatif yang berasaskan sekolah.
Pentaksiran Sekolah (PS)
Pentaksiran yang dirancang, dibina, ditadbir, diperiksa,
direkod dan dilapor oleh guru sekolah yang berkenaan.
1 Pentaksiran formatif dijalankan seiring dengan proses
pengajaran dan pembelajaran.
Contoh instrumen yang boleh digunakan ialah lembaran kerja, pemerhatian, kuiz, senarai semak, laporan
tugasan, tugasan rumah dan ujian.
2 Pentaksiran sumatif dijalankan pada akhir setiap unit
pembelajaran. Contoh instrumen yang boleh digunakan ialah ujian bulanan dan ujian penggal.
PS berfungsi sebagai pentaksiran untuk pembelajaran
(assessment for learning) dan
pentaksiran tentang pembelajaran (assessment of
learning).
Pentaksiran Pusat (PP)
Pentaksiran yang
ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor di peringkat sekolah oleh guru berdasarkan tugasan yang dikeluarkan oleh Lembaga
Peperiksaan dalam tempoh yang ditetapkan mengikut mata pelajaran.
Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum
(PAJSK)
Pentaksiran yang dilaksanakan di peringkat sekolah yang
ditadbir, direkod dan dilaporkan melalui penyertaan, penglibatan dan pencapaian murid
dalam aktiviti jasmani dan kesihatan, sukan dan permainan, aktiviti kokurikulum dan aktiviti
ekstrakurikulum.
Pentaksiran Psikometrik (PPsi)
Pentaksiran yang dilaksanakan di peringkat sekolah
dan/atau pusat untuk mengukur kebolehan (innate ability dan acquired ability),
kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti
murid. Pentaksiran ini tidak berasaskan kurikulum dan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan