Dirancang di peringkat sekolah merujuk kepada
perancangan berikut:
Murid yang akan
ditaksir, bila pentaksiran dibuat, kekerapan pentaksiran, siapa yang terlibat
dalam pentaksiran, pemilihan atau pembinaan instrumen pentaksiran, penskoran,
pengredan dan pelaporan dibuat oleh pihak sekolah dengan berpandukan kepada
Panduan PBS bagi matapelajaran berkenaan.
Ditadbir diperingkat sekolah merujuk kepada usaha
mengumpul maklumat pentaksiran dan dilaksanakan oleh guru pentaksir yang
terlibat dalam pembelajaran murid dan pengurusan evidens.
Diskor di peringkat sekolah merujuk kepada proses
pemberian skor kepada perkara ditaksir berdasarkan skema penskoran.
Dilaporkan diperingkat sekolah merujuk kepada perumusan skor
oleh guru pentaksir bagi mendapatkan tahap penguasaan pelajar. Perumusan skor
akan dibuat berdasarkan prinsip rumusan yang telah ditetapkan oleh peraturan
penggredan yang telah dibina.
Kerangka yang ditetapkan merujuk kepada prinsip dan konsep
Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Dimoderasikan pula merujuk kepada usaha memastikan tiap-tiap
murid ditaksir berdasarkan perkara yang sama. Mekanisme penyelarasan dan
pemantauan dilaksanakan untuk meningkatkan kebolehpercayaan skor pentaksiran
bagi menjamin kualiti.
Mempunyai
kesahan dan kebolehpercayaan.
Kesahan merujuk
kepada perkara yang ditaksir itu relevan dan terangkum dalam Huraian Sukatan
Pelajaran.
Kebolehpercayaan
merujuk kepada sejauh mana skor pentaksiran itu tepat dan tekal. Kesahan dan
kebolehpercayaan skor pentaksiran ini dipastikan melalui pelaksanaan mekanisme
penyelarasan dan pemantauan.
Pelaporan
positif.
Skor yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan
murid dan ini boleh diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan